Постинг
20.11.2016 16:44 -
"Зомбирането" на обществото с помощта на масмедиите
Автор: stoyan80
Категория: Технологии
Прочетен: 1157 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.11.2018 12:55
Прочетен: 1157 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 24.11.2018 12:55
Големият американски писател Ноам Чомски е съставил списък от „10 начина за манипулиране“ на общественото мнение с помощта на медиите. От тях най-вече точки 7 и 8 очевидно се поддържат особено активно у нас:
Цитат:
" 7/ Да се държат хората в неведение, като се култивира посредственост.
С това гарантира, че хората не са в състояние да разберат техниките и методите, използвани за да бъдат контролирани против волята си. Качеството на образованието, предоставяно на по-нисшите класи на обществото, трябва да е толкова оскъдно и посредствено, за да може невежеството, което разделя по-нисшите класи на обществото от върхушката, да остане на такова ниво, което нисшите класи да не могат да преодолеят.
8/ Насърчаване на гражданите да се възхищават на посредствеността
Да се насърчава в хората идеята, че е модерно да си глупав, вулгарен и груб..."
( „Тихо оръжие за тихи войни“ -Н.Чомски).
Пълният списък с десетте начина за манипулация може да прочетете тук:
http://www.highviewart.com/cvetno/noam-chomski-10-nachina-za-manipulatsiya-chrez-mediite-955.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ЕЛИТАРНИ МИСЛИТЕЛИ
У. Липман
" Уолтър Липман, американски интелектуалец, писател и два пъти награждаван с наградата Пулицър, издаде една от първите творби, посветени на използването на масмедията в Америка. В книгата си “Обществено мнение” (Public Opinion, 1922) Липман сравнява човешките маси с “огромен звяр” и с “объркано стадо”, което има нужда да бъде ръководено от управляваща класа. Той описва управляващия елит като “специализирана класа, интересите на която са наднационални.“ Тази класа е съставена от експерти, специалисти и бюрократи. Според Липман експертите, често наричани “елит”, са тези, благодарение на които се заобикаля/ преодолява главният недостатък на демокрацията, а именно абсурдният идеал за “гражданина, който е компетентен по всички въпроси”. Хаотичното и шумно “объркано стадо” има своята функция – да бъде “заинтересован зрител на действията”, тоест да не бъде участник в тях. Участието е задължение на “отговорния човек”, какъвто обикновеният гражданин не е.
Е. Бърнайс
Едуард Бърнайс е смятан за “бащата на обществените връзки” (P.R.) и е използвал концепции, разработени от чичо му Зигмунд Фройд, за да манипулира обществеността чрез подсъзнанието. Той е споделял възгледа на Липман за общото население, намирайки го за нерационално и подвластно на “стадния инстинкт”. По негово мнение масите трябвало да бъдат манипулирани от едно невидимо правителство, за да бъде осигурено оцеляването на демокрацията
“Съзнателното и интелигентно манипулиране на организираните навици и мненията на масите е важен елемент на демократичното общество. Тези, които манипулират този незабележим механизъм на обществото, представляват невидимото правителство, което има истинската ръководна власт в нашата страна. Ние сме управлявани, нашите мозъци – обработвани, нашите вкусове – формирани, нашите идеи – вменявани, най-вече от хора, за които никога не сме чували. Това е логическа последица от начина, по който нашето демократично общество е организирано. Огромни бройки човешки същества трябва да си сътрудничат по този начин, ако ще живеят заедно в едно гладко функциониращо общество. Нашите невидими управители в много от случаите дори не знаят кои са техните сподвижници от вътрешния кабинет.”
/Едуард Бърнайс, “Пропаганда“/
“Американските филми са най-подмолният преносител на пропагандна в днешния свят. Те са чудесен разпределител на идеи и мнения. Филмите могат да уеднаквят идеите и навиците на една нация. Тъй като са създавани, за да посрещнат изискванията на пазара, те отразяват, подчертават и дори преувеличават широките обществени тенденции, вместо да стимулират създаването на нови идеи и мнения. Филмите печелят само от идеи и факти, които са модни. Както вестниците се стремят да разпространяват новини, така и киното се стреми да разпространява развлечение.“
/Едуард Бърнайс, “Пропаганда“/
Източник: the Vigilant Citizen
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари